a) ...nauczanie z wykorzystaniem sieci komputerowych i Internetu, oznacza wspomaganie procesu dydaktyki za pomocą komputerów osobistych i Internetu. Pozwala na ukończenie kursu, szkolenia, a nawet studiów bez konieczności fizycznej obecności w sali wykładowej. Doskonale uzupełnia również tradycyjny proces nauczania.
b) Podstawowe elementy skutecznego kursu online to:
- Jak w każdym środowisku nauczania, znajomość uczestników kursu
- Tworzenie kursu na postawie jasno sprecyzowanych celów i zaznajomienie z nimi studentów
- Zwrócenie szczególnej uwagi na opracowanie graficzne kursu – wygląd nie jest najważniejszy; układ graficzny kursu powinien ułatwiać nawigację i naukę; trzeba też zwróć uwagę na realne możliwości studentów jak znajomość obsługi komputera, a w przypadku zamieszczania plików audio, video lub linków do stron internetowych również na ograniczenia sprzętowe.
- Zapewnienie ducha współpracy poprzez obowiązkowy podział zadań między studentów i nauczycieli, umożliwienie konstruktywnej krytyki, odpowiednią motywację i dostarczenie narzędzi, które pozwolą na dokonanie oceny w odpowiednim czasie.
- Elastyczne środowisko nauki – dostosowane do indywidualnych potrzeb studentów, ich zainteresowań oraz priorytetów, które nie mogą jednak stać się celem samym w sobie; wiedza musi być udoskonalana w czasie rzeczywistym i dostosowana do potrzeb edukacyjnych
- Dostępność serwisu technicznego, aby szkolić i zapewniać stałe wsparcie techniczne zarówno dla uczniów jak i nauczycieli.
- Zamieszczenie linków i listy zasobów, umożliwiających poszerzanie podstawowego zakresu wiadomości.
- Stałe aktualizowanie informacji na stronach poświęconych szkoleniom online
c) Zalety e-nauki:
- dowolny czas pracy i wygodę uczniów (szczególnie jeśli mają oni jeszcze inne zobowiązania),
- ułatwienie komunikacji między uczniami,
- lepsze dopasowanie do potrzeb uczniów,
- większe urozmaicenie nauki dzięki zastosowaniu multimediów i niewerbalnej prezentacji materiału,
nauka we własnym tempie,
- zminimalizowanie strach i nieśmiałości, które mogłyby pojawić się w tradycyjnej klasie,
- e-learning jest rodzajem kursu indywidualnego, w związku z czym lektor nadzoruje naukę każdego ucznia z osobna, co w realiach szkoły tradycyjnej jest znacznie utrudnione, o ile nie niemożliwe.
- umożliwia samodzielne wybranie preferowanego formatu dostarczania wiedzy
- użycie technik wideo umożliwia uczenie się za pomocą materiału audiowizualnego, który można zatrzymać i przewinąć w celu ponownego obejrzenia,
- w porównaniu z tradycyjnymi zajęciami w klasie, e-learning przynosi duże zyski organizacjom z rozproszonymi i ciągle zmieniającymi się uczniami (np. personel restauracji).
- relacje międzyludzkie są rozwijane zdalnie przy zastosowaniu komunikatorów audio-wideo typu Skype, forów dyskusyjnych, czatów, blogów, poczty elektronicznej, lub innych synchronicznych czy asynchronicznych środków komunikacyjnych,
- fora dyskusyjne i inne formy elektronicznej komunikacji zdalnej mogą inicjować i zachęcać do kontaktów osobistych i tworzenia grup wzajemnej pomocy,
- e-learning jest zazwyczaj opłacalny i większość wkładu początkowego zwraca się dzięki efektowi skali,
- korzyści finansowe dla firm (brak honorarium trenera, brak kosztów wynajem ośrodka szkoleniowego, transportu, zakwaterowania, wyżywienia i tym podobnych, braku dezorganizacji pracy działów firmy)
- oszczędność czasu (brak dojazdów do miejsca szkolenia lub nauki; nie trzeba odrywać się od swoich codziennych zajęć),
- w firmie przełożeni mogą nadzorować efekty szkolenia i postępy w nauce swoich pracowników,
- koszt rozwoju sieci (w szczególności zwykłego oprogramowania) może być taki sam, jak koszt specjalnych platform do e-learningu
d) Wady e-nauki:
- brak osobistego kontaktu z nauczycielem i w związku z tym, jak twierdzą niektórzy, nie jest on już „edukacyjny” w ujęciu czysto filozoficznym (np. według definicji R.S. Petersa, filozofa edukacji)
- wrażenie odosobnienia, którego doświadczają uczniowie uczący się na odległość,
- opracowanie materiałów w formie e-learningu jest bardziej czasochłonne niż opracowanie klasycznych drukowanych materiałów edukacyjnych
e) Przykładowe strony, na których znajdziemy pomoc ogólną lub z poszczególnych przedmiotów:
- edudu.pl
- www.e-zadania.pl
- www.angprofi.pl
- www.biologiainaczej.pl
- www.chemia.dami.pl
2. e-praca:
a) ...polega na wykonywaniu pracy w dowolnej odległości od miejsca zatrudnienia, np. siedziby firmy. W takiej formie wykorzystuje się wszelkie możliwości komputera i najnowsze rozwiązania technologii komunikacyjnej – Internet, e-mail, rozmowy na żywo, wideokonferencje. Przez internet możemy również poszukiwać pracy.
b) Celem pracy zdalnej jest ograniczenie kosztów powierzchni biurowej, oszczędność czasu i środowiska (ograniczenie dojazdów do pracy) oraz aktywizacja zawodowa (zwiększenie zatrudnienia) obszarów wykluczonych. W przypadku pracowników wykonujących większość pracy poza biurem (np. przedstawiciele handlowi) wyżej wymienione narzędzia umożliwiają stałe utrzymanie kontaktu z zasobami i pozostałymi pracownikami organizacji. Telepraca umożliwia pracownikom łatwiejsze pogodzenie obowiązków służbowych ze sprawami osobistymi i rodzinnymi. Jest to zaletą szczególnie dla rodziców oraz osób niepełnosprawnych.
c) Telepraca wymaga sprawnie funkcjonującej sieci telekomunikacyjnej oraz dobrze zdefiniowanej metody rozliczania czasu pracy. Stwarza także nowe wyzwania z punktu widzenia bezpieczeństwa informacji.
Przykładowe strony, na których znajdziemy różne oferty pracy:
- jooble.com.pl
- www.pracuj.pl
- pl.indeed.com
- praca.gratka.pl
- praca.money.pl
3. e-bank:
a) forma usług oferowanych przez banki, polegająca na umożliwieniu dostępu do rachunku za pomocą urządzenia elektronicznego: komputera, bankomatu, terminalu POS, telefonu (zwłaszcza telefonu komórkowego) i linii telekomunikacyjnych. Usługi bankowości elektronicznej są także określane jako telebanking (bankowość zdalna).
b) Formy bankowości elektronicznej:
- Homebanking - Rozwiązanie to umożliwia obsługę rachunków bankowych bez konieczności wychodzenia z domu. Obsługa rachunku bankowego odbywa się przy użyciu publicznej sieci telefonicznej, telefonii komórkowej lub innego łącza dostępowego oraz komputera wyposażonego w odpowiednie oprogramowanie. Bezpieczeństwo systemu zapewniają m.in. generowane hasła, a transmitowane dane są kodowane. Wadą home bankingu jest to, że dostęp do konta jest możliwy tylko z komputera, na którym jest zainstalowany program.
- Bankowość internetowa - Bankowość internetowa to komunikacja z bankiem za pośrednictwem Internetu. Witryna internetowa banku umożliwia klientom dokonywanie on-line różnorodnych operacji na ich rachunkach. Klient banku internetowego powinien mieć dostęp do komputera z zainstalowaną przeglądarką stron WWW podłączonego do sieci Internet. Kluczową ideą bankowości internetowej jest przede wszystkim wirtualna obsługa klienta, tj. włączenie klienta jako fizycznego użytkownika do skomputeryzowanego systemu bankowego. Istotą jej jest zaś możliwość korzystania z usług bankowych niezależnie od czasu i miejsca.
- Phone banking i mobile banking - Usługi bankowe dostępne za pośrednictwem telefonu nazywamy bankowością telefoniczną lub phone bankingiem. Te dostępne dzięki urządzeniom przenośnym, głównie telefonom komórkowym, określamy jako bankowość mobilną lub mobile banking. Operacje bankowe przez telefon mogą być realizowane na kilka sposobów:
*poprzez kontakt z operatorem (call center)
*automatyczny serwis telefoniczny IVR
*przy użyciu telefonu komórkowego za pomocą SMS lub technologii WAP.
- WAP - Jest to usługa, która umożliwia dostęp do rachunku bankowego poprzez telefon komórkowy. Jest odmianą bankowości internetowej, która pozwala na korzystanie z usług bankowych za pośrednictwem telefonu bezprzewodowego. Protokół WAP zaimplementowany w telefonie komórkowym predysponuje to urządzenie do mobilnego nawiązania sesji ze stroną internetową banku. W ten prosty sposób użytkownik ma możliwość sprawowania stałej kontroli nad rachunkiem i zdalnego zarządzania własnymi finansami.
- Teletekst - W Polsce tę usługę proponował wyłącznie Invest Bank. Klient musiał zadzwonić do teleserwisu banku, podać (tonowo) swój numer PESEL oraz hasło. Serwis podawał numer strony teletekstu. Od tej chwili na podanej stronie teletekstu programu Polsat przez 3 minuty były wyświetlane dane konta (saldo i operacje). Tak wyświetlane informacje dostępne były dla wszystkich osób posiadających telewizor z teletekstem. Pomimo iż bank nie wyświetlał nazwy klienta i numeru rachunku, a czas wyświetlania danych konta był stosunkowo krótki to taki sposób prezentacji oznaczał brak poufności danych.
- E-mail banking - Istnieją dwa rodzaje tej usługi. Pierwsza z nich ma bierny charakter. Klient posiada na serwerze bankowym skrzynkę poczty elektronicznej. Na koniec każdego dnia bank wysyła na tę skrzynkę informację o dokonanych tego dnia transakcjach i aktualnym stanie konta, chyba że danego dnia nie została wykonana żadna operacja. Drugą oferowaną formą email bankingu (aktywną), jest usługa E-mail Money, choć faktycznie jest ona odmianą WWW lub WAP bankingu. Umożliwia dokonywanie przelewów. Aby skorzystać z tej usługi nie trzeba znać numeru rachunku odbiorcy, wystarczy adres jego poczty elektronicznej. W celu dokonania takiego przelewu na stronie internetowej banku podaje się adres email odbiorcy, kwotę, jaką chce się mu przesłać oraz pytanie i odpowiedź dla celów weryfikacyjnych. Odbiorca takiego przekazu dostaje od banku powiadomienie o nim na swoją skrzynkę pocztową. Następnie loguje się na witrynie banku w celu podania odpowiedzi na zadane pytanie, a gdy się wszystko zgadza, podaje numer rachunku bankowego, na który mają być przelane środki pieniężne.
- Karty płatnicze - Za pomocą karty płatniczej klienci mogą dokonywać operacji w bankomatach i wpłatomatach oraz dokonywać transakcji za pośrednictwem terminali POS.
- Bankowość wirtualna - Polega na obsłudze tylko za pomocą sieci Internet i jego komunikatorów, telefonu i ewentualnie przesyłek listowych. Wirtualne Banki w porównaniu do tradycyjnych banków nie posiadają placówek, punktów obsługujących opłaty itp. Wszystkie operacje jak np. zlecenie przelewu, polecenie stworzenia lokaty czy przemiana walut odbywa się za pomocą internetu. Ich pracownicy zazwyczaj są dostępni w siedzibie banku i obsługują swoich klientów 24h na dobę. Przykładem banków działających w systemie wirtualnym jest Inteligo, mBank i Alior Sync.
- Karty bankowe - To plastikowa płytka z wbudowanym paskiem magnetycznym lub mikroprocesorem pozwalającym na identyfikację karty oraz jej użytkownika. Wymiary samego plastiku są standardowe i ściśle określone przez normy ISO (akt 7810 z 1985 roku). Zdefiniowanie karty bankowej językiem bankowym przysparza już pewnych trudności. Występujące powszechnie definicje (a jest ich wiele) z reguły nie obejmują swoim zasięgiem wszystkich rodzajów kart bankowych, co jest efektem częstego utożsamiania karty bankowej z kartą płatniczą lub kartą kredytową. W rzeczywistości te dwa ostatnie pojęcia są zawężeniem pojęcia karty bankowej. W Polsce działa obecnie kilka centrów rozliczeniowych, które umożliwiają punktom handlowo-usługowym akceptację kart płatniczych, a liczba punktów stale rośnie i obejmuje niemalże wszystkie możliwe rodzaje ich działalności handlowej, produkcyjnej czy usługowej, jak również obejmuje akceptację kart płatniczych przez sieć Internet.
c) Korzyści płynące z bankowości elektronicznej:
- Dla klienta:
+ Niższe koszty przeprowadzonych operacji
+ Zwiększenie satysfakcji
+ Bieżąca kontrola
+ Wygodna komunikacja
- Dla banku:
+ Zwiększenie wyników finansowych banku
+ Promowanie szerokiego asortymentu usług i produktów
+ Możliwość zebrania cennych informacji o klientach
+ Indywidualizacja oferty
+ Możliwość dotarcia do licznej grupy
d) Przykładowe strony banków:
- www.mbank.pl
- www.pocztowy.pl
- www.bankmillennium.pl
- www.bph.pl/pl/klienci_indywidualni
- www.ipko.pl
4. e-zakupy:
a) procedury wykorzystujące środki i urządzenia elektroniczne (telefon stacjonarny i komórkowy, faks, Internet, telewizję) w celu zawarcia transakcji handlowej. Najbardziej popularną metodą handlu elektronicznego jest handel internetowy, gdzie występują transakcje handlowe pomiędzy sprzedającymi a kupującymi. Najbardziej powszechną formą handlu elektronicznego są sklepy internetowe.
b) Typologia handlu elektronicznego:
- Bezpośredni – gdzie cala transakcja handlowa od momentu złożenia zamówienia do realizacji płatności i dostawy towaru odbywa się wyłącznie przez sieć.
- Pośredni – poszukiwanie towarów, usług, nowych kontrahentów, przesłanie dokumentów i płatności odbywa się przez sieć, natomiast dostawa zamówionego towaru lub usługi odbywa się bezpośrednio, w tradycyjny sposób.
- Hybrydowy – stosuje się czasowo różne formy przejściowe, które powodują niedostatki w praktyce rozwoju sieci lub usług telekomunikacyjnych.
c) Korzyści e-commerce:
- oszczędność kosztów funkcjonowania i wyposażania biur, zmniejszenie liczby personelu, skrócenie
kanałów dystrybucji (uproszczenie obiegu dokumentacji), zwiększenie prostoty kontaktu z klientami, całkowita lub częściowa rezygnacja z korzystania z magazynów,
- zwiększenie ergonomii pomieszczeń ze strony producenta, tak jak przeznaczenie fizycznej powierzchni sklepu np. na produkcyjną bądź składową,
- możliwość indywidualizacji kontaktu, rozumiana jako komunikacja z konkretnym odbiorcą (tzw. model one to one),
- interaktywność, czyli ułatwione zapamiętywanie prezentowanych treści,
- elastyczność,
- uproszczona infrastruktura techniczna i wydajniejszy system logistyczny,
- oszczędność czasu i podróży (fizycznej) przy pozyskiwaniu informacji i dokonywaniu porównań dóbr i usług.
d) Zalety:
- Dla klientów:
+ oszczędność czasu,
+ znaczna wygoda,
+ łatwy i szybki dostęp do informacji,
+ możliwość porównywania konkurencyjnych ofert,
+ możliwość lepszego zapoznania się z ofertą (brak ograniczeń czasowych),
+ dostęp do zdecydowanie szerszego asortymentu towarów,
+ dostęp do oferty sklepów na całym świecie,
+ bardziej szczegółowe opisy towarów,
+ klient wybierając określony towar może, przy pomocy zamieszczonych linków, przenieść się +
+ bezpośrednio na stronę producenta tego towaru,
+ możliwość stałej kontroli wysokości kwoty, jaką wyda w sklepie (koszyk),
+ pewne towary, które można otrzymać bezpośrednio przez sieć, jak na przykład oprogramowanie są
+ znacznie korzystniejsze cenowo, gdyż pominięte zostają koszty transportu,
+ możliwość przeglądania oferty oraz obsługa klienta przez cały czas,
+ możliwość wyszukiwania towarów według dowolnego zadanego kryterium, na przykład ceny, rodzaju,
+nowe możliwości niedostępne w tradycyjnych sklepach, na przykład: możliwość wysłuchania części utworu w e-sklepie sprzedającym płyty CD, czy też przeczytanie recenzji książki w e-księgarni.
- Dla sprzedawcy:
+ Niewysoki koszt, redukcja kosztów (głównie dotyczy dużych producentów), oszczędności – ominięcie łańcucha pośredników, brak potrzeby utrzymywania punktów sprzedaży detalicznej, magazynów, zatrudniania personelu; eliminacja części tradycyjnych dokumentów i korzystanie z teleworkingu, niski koszt dotarcia do wysokiej liczby potencjalnych klientów; niski koszt reklamy i promocji,
+ elastyczność – ciągła i natychmiastowa możliwość aktualizowania oferty,
+ bardziej szczegółowe opisy towarów,
+ uatrakcyjnienie oferty poprzez organizowanie licytacji,
+ dostęp do nowych klientów,
+ przyspieszenie procesów biznesowych,
+ uzyskanie przewagi konkurencyjnej,
+ anonimowość – skuteczna konkurencja z dużymi przedsiębiorstwami,
+ dostęp do rynku światowego – około 100 mln. potencjalnych klientów; Polska – dostęp do krajowego rynku – około 1 mln. potencjalnych klientów (lub inaczej: zmniejszenie zależności od rynku lokalnego),
+ skrócenie czasu dostępu do rynku towarów i usług,
+ eliminacja negatywnego zjawiska sezonowości na rynku lokalnym,
+ możliwości multimedialne, jakie daje sieć, pozwalają tej formie sprzedaży konkurować ze wszystkimi tradycyjnymi formami handlu,
+ efektywność – prezentacja oferty 24 godziny na dobę, 365 dni w roku, bez zwiększenia kosztów oraz szybki kontakt z partnerami,
+ interaktywność – powoduje, że handel on-line może dostarczyć sprzedającemu znacznie więcej informacji o kliencie, jego potrzebach, guście i upodobaniach,
+ na otwarcie sklepu internetowego nie są wymagane żadne zezwolenia,
obniżenie kosztów połączeń telekomunikacyjnych,
+ wzrost poziomu sprzedaży,
+ wzrost wartości przedsiębiorstwa, wzmocnienie jego pozycji,
+ lepsze wykorzystanie możliwości produkcyjnych,
+ szybki i łatwy dostęp do informacji gospodarczych, informacji o potencjalnych klientach i konkurencji (business-to-business).
e) Zagrożenia i wady:
- Dla klientów:
- zapewnienie bezpieczeństwa płatności przez sieć,
- niepewność, co do rzetelności sprzedawcy,
- brak możliwości wypróbowania, czy oględzin zakupywanego towaru,
- odczuwalny brak fizycznie istniejącego sprzedawcy, z którym można skonsultować pewne pilne kwestie.
- Dla sprzedawcy:
- zbyt wysoki koszt dostarczenia towaru do klienta,
- brak efektywnego i rozbudowanego systemu spedycyjnego i dostawczego,
- brak efektywnej obsługi płatności kartami kredytowymi,
- obniżenie osiąganych marż, wynikające ze spłaszczenia cen a często z „wojny cenowej” między podmiotami, głównie reklamującymi się w porównywarkach cenowych.
f) Przykładowe strony oferujące przedstawione usługi:
- allegro.pl
- www.ebay.de
- tablica.pl
- www.zalando.pl
- merlin.pl
5. e-czytelnia:
a) ...usługa internetowa umożliwiająca udostępnianie w sieci publikacji cyfrowych takich jak czasopisma elektroniczne lub e-booki, a także zdigitalizowanych tradycyjnych publikacji papierowych, takich jak czasopisma, książki, mapy, zdjęcia itp.
b) Funkcje bibliotek cyfrowych - Generalnie ich najważniejszą funkcją jest funkcja kulturowa – chodzi o zabezpieczenie dziedzictwa kultury, służbę nauce i edukacji.
c) Formaty publikacji:
- Plik tekstowy
- RTF
- HTML
- TIFF
- DjVu
d) Przykłady stron, z których można pobrać e-booki itp.:
- ksiazki.pl
- woblink.com

- www.legimi.com
- virtualo.pl




















Bardzo ciekawie napisane. Super wpis. Pozdrawiam serdecznie.
OdpowiedzUsuńJak dla mnie najlepszą usługą internetową jest sklep online gdyż uwielbiam w takich miejscach robić zakupy. Tym bardziej, że jeszcze zamawiam dość sporo więc wyboeram sprawdzone metody dostaw. Najlepiej wypada dostawa kurierem https://www.sendit.pl/cennik/cenniki-krajowe/kurier_48 z której ja często korzystam.
OdpowiedzUsuńNa pewno takie usługi internetowe są bardzo ważne i moim zdaniem z powodzeniem można je w dzisiejszych czasach wykorzystywać. Ja również po przeczytaniu https://www.web-news.pl/wirtualna-centrala-telefoniczna-dla-malych-firm/ już wiem, że wirtualna centrala telefoniczna także pojawi się u mnie w firmie.
OdpowiedzUsuńOczywiście same usług internetowe są bardzo ważną sprawą i ja jestem zdania, ze fajnie jest ich używać. Sam bardzo chętnie korzystam ze sprawdzonego systemu CRM https://systemycrmdlafirm.pl/ który sprawdza się wręcz idealnie.
OdpowiedzUsuń